Vita bella e/o bella Vita?!

Insegnare è arte ci dicevamo nel primo contributo, nello specifico è essere artisti, non basta sentirsi tali.

“Completerai il tuo orario di docenza in un’altra scuola” leggo in una nota di nomina inviatami poche ore prima il giorno precedente per quello successivo. Credo non sia poco ed anzi voglia dire molto…non è solo tutto nuovo, di più! Tutto diventa una piacevole novità: spazi, collaboratori, colleghi, studenti, te stesso.

Entro in classe, una classe che è Mondo inesplorato per me e per loro, una quindicina di Primini anche se alcuni di essi, anagraficamente, sono ormai prossimi alla maggiore età. Faccio quanto raccontavo sempre nel primo articolo ma resto distratto da una studentessa che all’angolo del suo banco non ha il classico astuccio come t’aspetteresti  ma una maxiconfezione di salviette multiuso e sulle sue labbra un evidente e sgargiante rossetto. Nel bel mezzo della lezione la noto, con gesto repentino strappare un certo quantitativo di salviette e con le stesse pulirsi violentemente le labbra per cancellarne i segni del rossetto che da lì a poco sarebbe ripassato a lasciare traccia.

Il tutto succede un paio di volte in neanche un’ora di lezione e tra l’infastidito e l’incuriosito chiedo il senso di tal gesto. Candidamente la studentessa mi risponde:”Lo faccio perché vorrei avere delle labbra più grandi e facendo così potrei raggiungere il mio obiettivo!”.

Grandezza, evidenza, inganno, trucco, apparenza, desiderio di maturare in fretta nella totale inconsapevolezza del rischiare di marcire prima. Non mi va di chiudere un discorso di questo tipo così, con la semplice e passiva constatazione ed allora invito la classe a riflettere fino alla lezione successiva sui vari significati del bacio nel suo essere gesto di intimo affetto e di profondo tradimento. Li porto a ragionare sul come e quanto ogni azione debba essere evocativa di un Senso più grande e non vada compiuta per cercare un senso.

Concludo con il titolo di questo breve contributo che fu anche il tema di un campo estivo organizzato e vissuto con 8 ragazzi che neanche il parroco voleva tenere al suo seguito. Con questi mi trovai a vivere una settimana tra Rimini e Riccione e la organizzai affinché la mattina fossero impegnati ed operativi presso una delle comunità Giovani XXIII dove, impegnati nel recupero di quello che viene ritenuto uno “scarto alimentare” semplicemente perché troppo maturo, si confrontavano con persone che erano lì per reinserimento sociale, per recuperare da un errore che non doveva/poteva essere l’errore con il quale caratterizzare il resto della loro segnata esistenza. La sera invece era un susseguirsi di “bella vita” come direbbero i giovani oggi: locali, discoteche, sale giochi, etc…Il proseguo lo lascio a te che mi hai letto affinché lo possa immaginare e confrontare con il prossimo contributo!

62 thoughts on “Vita bella e/o bella Vita?!

  1. Nella società in cui viviamo la “scuola” riveste un ruolo centrale ai fini della formazione di studenti quali futuri cittadini del mondo…….spesso siamo portati a considerare gli insegnanti responsabili solo ed esclusivamente della propria materia d’insegnamento, ma ahimé si tratta di una concezione di scuola un po’ datata rispetto all’attuale sistema educativo e scolastico.
    E’ proprio all’interno di questa “nuova scuola” che il ruolo dell’insegnante viene modificato e richiede non solo la capacità di essere trasmettitore del sapere ma di avere ben altre caratteristiche come saper comunicare, ascoltare, condividere, confrontarsi, sapersi relazionare in modo empatico con gli allievi creando così un clima di fiducia e di rispetto reciproco. Nel prezioso lavoro quotidiano un insegnante deve sapersi presentare oltre che come docente anche come persona che sa offrire lezioni di vita pratica. Il suo continuo e costante “andare verso gli altri ” lo arricchisce di esperienze e gli permette di aprire lo sguardo al “nuovo” a tutto ciò che di diverso ogni giorno potrebbe capitare ……di osservare questo ” mondo inesplorato ” ma al contempo ricco di tesori nascosti con occhi più attenti,…….a considerare gli studenti (come diceva Giovanni Bosco ) “non come cocci vuoti da riempire ma come fiaccole da accendere “.
    È fondamentale quindi saper catturare la loro attenzione, coinvolgerli nelle discussioni, interagire,confrontarsi, accettare punti di vista diversi dal proprio ma più di tutto è importante portarli a riflettere anche sulle cose più semplici.
    La società di oggi punta molto di più sull’apparire che sull’essere…..mettersi in mostra, stare al centro dell’attenzione, fare la “bella vita” a scapito di vivere “una vita bella” sono caratteristiche tipiche degli adolescenti che molte volte nascondono le loro fragilità. Bisognerebbe avere il coraggio di mostrarsi x quello che si è….essere se stessi è la cosa più bella che si può fare nella propria vita.
    L’esempio del rossetto riportato nel contributo dimostra esattamente tutto ciò……desiderio di maturare prima, un voler “bruciare le tappe” per raggiungere un obiettivo senza tener conto che ogni fase di crescita di un individuo va vissuta e accettata x quella che è …….anche l’esperienza dei ragazzi svolta presso la comunità ha un suo profondo significato…….confrontarsi con chi nella vita ha commesso degli errori ti porta a riflettere sul fatto che dagli errori si può imparare e si può recuperare …..bisogna sempre avere o dare una seconda possibilità x riemergere dal fango e riscoprire se stessi con una luce diversa.
    Concludo dicendo che aver
    portato i ragazzi a ragionare sul significato del bacio e sulla sua importanza ha sicuramente offerto la possibilità di esprimersi e di attribuire un valore diverso ad un gesto di una così tanta bellezza ….in fondo il bacio è uno dei gesti più profondi e intensi dal punto di vista emotivo, è il più bel gesto d’amore che una persona offre ad un’altra….può essere pura espressione di affetto, di amicizia, di saluto, ma più di tutto d’amore …….È un preliminare importante che esprime desiderio, passione, conquista…….è un momento magico denso di significato….. rappresenta la svolta verso una crescita più completa e matura .
    “Il bacio è il modo più sicuro di tacere dicendo tutto” . ( Guy de Maupassant )

  2. I would like to thank you for the efforts you’ve put in writing this site.
    I really hope to view the same high-grade blog posts by you later on as well.
    In truth, your creative writing abilities has encouraged me to get my very own blog now 😉

  3. Thank you for some other informative site. The place else may I am getting that type
    of info written in such an ideal means? I have a undertaking that I’m just now working on,
    and I’ve been on the glance out for such info.

  4. Hi I am so excited I found your site, I really found
    you by mistake, while I was looking on Bing for something
    else, Regardless I am here now and would just like to say thanks
    for a marvelous post and a all round enjoyable blog
    (I also love the theme/design), I don’t have time to read it all at the moment but I
    have book-marked it and also included your RSS feeds, so when I have time I will be back
    to read a lot more, Please do keep up the
    superb job.

  5. Admiring the dedication you put into your blog and in depth information you
    offer. It’s nice to come across a blog every once in a while that isn’t the same out of date rehashed material.
    Great read! I’ve bookmarked your site and I’m adding your RSS feeds to my Google account.

  6. I have been exploring for a bit for any high-quality articles or weblog posts on this kind of space .

    Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this web site.
    Reading this info So i’m glad to show that I’ve an incredibly good uncanny feeling I found out exactly
    what I needed. I so much no doubt will make certain to don?t
    disregard this site and provides it a glance regularly.

  7. I’ll immediately grab your rss as I can’t in finding your email subscription hyperlink or e-newsletter service.
    Do you have any? Kindly permit me understand so that I may just subscribe.
    Thanks.

  8. Hmm it appears like your site ate my first comment (it was extremely long) so I guess I’ll just sum it up what I wrote and
    say, I’m thoroughly enjoying your blog. I as well am an aspiring blog blogger but I’m still new to everything.
    Do you have any points for novice blog writers? I’d genuinely appreciate it.

  9. What i do not understood is in reality how you are now not really a lot more well-preferred than you may be now.
    You’re very intelligent. You already know therefore significantly in the case of this subject,
    produced me in my opinion imagine it from so many
    varied angles. Its like women and men aren’t interested except it is one thing to accomplish with Lady gaga!

    Your personal stuffs nice. All the time maintain it up!

  10. I like the valuable information you provide in your articles.
    I’ll bookmark your weblog and check again here regularly.
    I’m quite certain I will learn a lot of new stuff
    right here! Best of luck for the next!

  11. Hi there, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just wondering if you
    get a lot of spam remarks? If so how do you reduce it,
    any plugin or anything you can recommend? I get so much lately it’s driving me crazy so any
    support is very much appreciated.

  12. Please let me know if you’re looking for a author for your blog.
    You have some really good articles and I believe I would be a good asset.
    If you ever want to take some of the load off, I’d love to write some material for your blog in exchange for
    a link back to mine. Please shoot me an email if interested.
    Many thanks!

  13. Have you ever considered about adding a little bit more than just your articles?
    I mean, what you say is valuable and all. Nevertheless think of
    if you added some great visuals or video clips to give
    your posts more, “pop”! Your content is excellent but with images
    and videos, this website could certainly be one of the best in its field.
    Great blog!

  14. An impressive share! I’ve just forwarded this onto a coworker who was
    conducting a little homework on this. And he in fact bought me dinner
    due to the fact that I stumbled upon it for him… lol. So allow
    me to reword this…. Thank YOU for the meal!!
    But yeah, thanx for spending the time to discuss this subject here on your web page.
    natalielise pof

  15. Hello! I could have sworn I’ve been to your blog before but after browsing through a few of
    the articles I realized it’s new to me. Nonetheless, I’m
    definitely happy I discovered it and I’ll be book-marking
    it and checking back frequently!

  16. Ahaa, its nice conversation on the topic of this piece of writing at this place at this weblog, I have read all that, so now me also commenting at this place.

  17. An impressive share! I have just forwarded this onto a colleague who had been doing a little
    research on this. And he actually ordered me breakfast because I stumbled
    upon it for him… lol. So let me reword this….
    Thanks for the meal!! But yeah, thanx for spending time to discuss this
    issue here on your internet site.

  18. Hey there would you mind letting me know which web
    host you’re utilizing? I’ve loaded your blog in 3 completely different web browsers and I must say this blog loads a
    lot quicker then most. Can you suggest a good internet hosting provider at a reasonable price?
    Many thanks, I appreciate it!

  19. Pretty nice post. I just stumbled upon your weblog and wished to
    say that I’ve really enjoyed surfing around your blog posts.
    After all I’ll be subscribing to your feed and I hope you write
    again soon!

  20. I simply could not depart your site before suggesting that I extremely loved the standard information a person provide for your visitors?
    Is gonna be back incessantly in order to inspect new posts

  21. I loved as much as you’ll receive carried out right here.
    The sketch is tasteful, your authored material stylish.
    nonetheless, you command get bought an shakiness over that you wish
    be delivering the following. unwell unquestionably come more
    formerly again as exactly the same nearly a lot often inside case you shield
    this hike.

  22. Thanks for another magnificent article. Where else may just anybody get that kind of info in such an ideal way of writing?
    I’ve a presentation next week, and I am on the look for such info.

  23. Heya i am for the first time here. I came across this board
    and I in finding It truly helpful & it helped me
    out a lot. I’m hoping to provide one thing again and help others such as you aided me.

  24. Hi! I understand this is sort of off-topic
    however I had to ask. Does managing a well-established blog like yours
    take a lot of work? I’m brand new to writing a blog
    however I do write in my diary every day. I’d
    like to start a blog so I can easily share my experience and feelings online.

    Please let me know if you have any recommendations or tips for new aspiring bloggers.
    Thankyou!

  25. Hi! This post could not be written any better! Reading
    this post reminds me of my previous room mate! He always kept talking about this.
    I will forward this write-up to him. Pretty sure he will have a good read.
    Many thanks for sharing!

  26. My coder is trying to persuade me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the expenses.
    But he’s tryiong none the less. I’ve been using
    Movable-type on numerous websites for about a year and am
    anxious about switching to another platform. I have heard fantastic things about blogengine.net.

    Is there a way I can import all my wordpress content into
    it? Any kind of help would be really appreciated!

  27. I’ll right away take hold of your rss feed as I
    can not find your email subscription link or e-newsletter service.

    Do you have any? Please permit me realize in order that
    I may just subscribe. Thanks.

Lascia un commento

Il tuo indirizzo email non sarà pubblicato.